Planning by surprise

[av_one_full first]

[av_textblock ]

Planning by surprise – Complexiteit en gebiedsontwikkeling, Hogeschool Van Hall Larenstein, 2012. Tekst en redactie in samenwerking met Wim Timmermans, Lubbert Hakvoort en Michiel Hupkes.

planning-by-surprise
[/av_textblock]

[/av_one_full][av_one_half first]

[av_textblock ]
Inhoud

1 Voorwoord

2 Planning wordt complex en dynamisch

Grote projecten

Ambitieuze ruimtelijke programma’s

Niet meer naadloos passen

Organisatietalent

Complexe dynamiek

2 Planning en complexiteitstheorie

Complexe systemen evolueren

Procesmanagement en toekomstscenario’s

Van feiten naar communicatie en macht

3 Management van complexiteit

Financiële risico’s

Nieuwe sectoren en belangen

Honderden besluiten

4 De praktijk

7 fases van complexiteit

Fase 1: oude routine

Fase 2: eerste veranderingen

Fase 3: beginnende instabiliteit

Fase 4: crisis

Fase 5: externe gebeurtenissen

Fase 6: routine verandert

Fase 7: nieuwe routine

Personen en complexe systemen

5 Conclusie

De valkuil van de tunnelvisie

Van gesloten naar open denkramen

Tweebenige organisaties

Mensen met zelfreflectie

Groot verhaal met simpele boodschap
[/av_textblock]

[/av_one_half][av_one_half]

[av_textblock ]
Voorwoord

We leven in een ingewikkelde wereld. Dat lijkt een dooddoener, maar in de ruimtelijke planning is complexiteit tegenwoordig een van de bepalende factoren bij zowel grote infrastructurele projecten, de aanleg van nieuwe woonwijken of regionale gebiedsontwikkeling, als kleine projecten, zoals de opzet van een buurthuis of de herinrichting van een plein. Dat stelt hoge eisen aan projectorganisaties en projectmanagers, omdat die niet alleen planmatig moeten werken maar ook allerlei procesmatige aspecten in de gaten moeten houden. Naast technische kennis moeten mensen en organisaties ook over veel sociale en organisatorische competenties beschikken, samenwerken is bijna een vereiste, en managers en organisaties moeten voorbereid zijn op toevallige en onverwachte gebeurtenissen.

Dit boek –  Complexiteit en planning – vertelt het verhaal over hoe docenten en studenten in het onderwijs en het onderzoek van Hogeschool Van Hall Larenstein omgaan met complexiteit en planning. Het is bedoeld voor iedereen die bij complexe projecten betrokken is, maar vooral voor huidige en toekomstige studenten van de hogeschool die zullen worden opgeleid voor de omgang met complexe projecten. In het boek willen we aangeven waarom planning complex is geworden, welke theorieën over het onderwerp relevant zijn, en hoe dat aansluit bij de praktijkervaring van docenten en studenten.

Complexiteit is een integraal onderdeel binnen de professionele masteropleiding Professioneel Project- en Procesmanagement van Hogeschool Van Hall Larenstein. Hierin bereiden docenten met veel praktijkervaring studenten – die al een aantal jaren werkervaring hebben – voor op het werken in complexe projecten. Daarbij maken de docenten gebruik van de resultaten van het onderzoek dat binnen het lectoraat Groene leefomgeving van steden is ontwikkeld. In het project Farland onderzochten elf partners uit vijf landen de publiek-private samenwerking in plattelandsontwikkeling. Binnen F:ACTS! werken dertien organisaties uit acht landen aan de omgang met regionale strategieën voor klimaatadaptatie centraal.

Complexiteit en planning is opgedeeld in vijf hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk is een inleidend verhaal over hoe de ruimtelijke planning complex is geworden, en waarom projecten als de Zuiderzeewerken tegenwoordig op een andere manier aangepakt dienen te worden. Dan volgt in het tweede hoofdstuk een inkijkje in het wezen van complexiteit aan de hand van de in de wiskunde en natuurwetenschappen ontwikkelde complexiteitstheorie. In hoofdstuk drie worden de theoretische ontwikkelingen in het projectmanagement geduid, en aangegeven hoe complexiteit van een project eruit ziet.

Daarna komt de praktijk aan bod, de praktische gang van zaken binnen projecten en de manier waarop complexiteit een plek krijgt binnen de beroepspraktijk van studenten en docenten. In het vierde hoofdstuk wordt de praktijk van complexe projecten in zeven fases onderscheiden, die worden geïllustreerd met voorbeelden uit studentenonderzoek en de praktijk van docenten. Het vijfde hoofdstuk is de conclusie, waarin kort wordt uitgelegd wat de combinatie van complexiteit en planning betekent voor de beroepspraktijk waarvoor Van Hall Larenstein mensen opleidt.
[/av_textblock]

[/av_one_half]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *